Boekhouding zelf doen of uitbesteden?

Boekhouding zelf doen of uitbesteden?

Aardig wat ondernemers doen aan het begin hun boekhouding zelf, echter zijn er vele die het toch liever uitbesteden aan een boekhouder. Aan het begin van het ondernemen is er vaak geen budget om een boekhouder intern in dienst te nemen, waardoor er vaak gezocht wordt naar een algemeen administratiekantoor welke werkzaam is voor meerdere ondernemers.

Voordelen van een administratiekantoor

Het grote voordeel van het inhuren van een administratiekantoor is dat je voor een relatief laag bedrag kennis van boekhouding in huis hebt. Je betaalt alleen voor de uren dat je daadwerkelijk gebruik maakt van de diensten. Hierdoor heb je niet de continue betaling voor een personeelslid. Hierdoor zul er flink op de kosten bespaard worden, wanneer je enkel een aantal uren per maand een boekhouder nodig bent.

Wanneer je dagelijks gebruik wilt maken van de kennis van het administratiekantoor, dan is het verstandig om intern een boekhouder aan te nemen. Ondanks dat het een risico is, heeft het ook grote voordelen.

Administrateur of boekhouder in dienst.

Personeelskosten kunnen snel oplopen, vooral bij ziekte kan dit erg vervelend zijn. Daarom zorgen veel startende ondernemers ervoor om dit risico te ontlopen. Tot een bepaald punt is dit goed te doen, maar als er vaak gebruik gemaakt wordt van bepaalde bedrijven, kan het uiteindelijk een stuk voordeliger worden om er toch zelf personeel voor aan te nemen. Een boekhouder is ook zo’n functie. Door een eigen boekhouder op de werkvloer te hebben, zul je gemakkelijk kunnen schakelen bij financiële en belastingtechnische vraagstukken. Zonder te hoeven wachten op een administratiekantoor welke ook voor diverse andere bedrijven werkzaam is.

Reacties zijn gesloten.